torsdag 13. desember 2012

For den som liker det søte

Jeg må bare vise dere noe fantastisk godt!
Sjokobanan Cupcakes,
de er skikkelig saftige og gode.
Jeg må bare si at det er de beste cupcakes jeg noensinne har smakt!
Det var desserten igår!

Fant oppskriften hos Sukkerfeen!
Jeg skal ikke ta på meg æren for disse,
æres den som æres bør...
Det var yngstemann og tanta hans som lagde disse til oss i går.
Er jeg heldig eller?

Dette er til yngstemann,
han synes ikke det ble søtt nok, så han måtte ha is i tillegg :)

I stedet for frosting, hadde jeg laget karameller igår,
og det som var til overs ble varmet opp og helt over kakene.
Mmmmmm....
Jeg var veldig mett i går kveld :))


Disse karamellene er verd å prøve seg på.
De er gode!
Oppskriften fant jeg i et svensk interiørblad.

Karamell med havsalt.
80 g smør
2 dl kremfløte
1/2 ts havsalt
1/2 vaniljestang eller 1 ts ekte vaniljesukker
170 g glykose
250 g sukker
havsalt til å strø over

1. Smelt smør, fløte, havsalt, vaniljestang med frø på svak varme i en liten kjele.
Kok samtidig opp glykosen og sukker på høy varme i en tykkbunnet kjele til 170 grader, 
fargen skal da være lys karamellfarge.
2. Ta av kjelen med det karamelliserte sukkeret fra kokeplaten 
og bland forsiktig ned smør- og fløteblandingen i dette.
3. Sett tilbake kjelen på kokeplaten, senk varmen, og la det koke opp igjen. 
Rør om nå og da, så det ikke brenner seg fast, 
og ta av platen når karamellen er nådd 124 grader.
Ta ut vaniljestangen.
4. Hell opp karamellen i en form kledd med bakepapir. 
La det kjøle noen minutter, strø så havsalt over.
5. La det kjøles i 4-5 timer i romstemperatur, skjær så karamellen i biter, 
og legg den i konfektpapir.
Oppbevares tørt og kaldt.        

Dette ser kanskje litt komplisert ut,
men det er ikke det!
Jeg klarte meg fint uten termometer også!

Lykke til!


13 kommentarer:

  1. sier bare : MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMmmmmmmmmmmmm
    det så himmelsk godt ut Therese :))))
    Spar litt til meg da :)

    Her bakes det lussekatter før jeg går på jobb :)
    Kansje telenordmontøren skal få en luseekatt av meg også :)
    Ha en super duper dag kjære !
    Klæm fra Anita

    SvarSlett
  2. Mmmmm!! Trenger ikke si mer...... :-)

    SvarSlett
  3. Nam, ser veldig godt ut! ;)

    SvarSlett
  4. Ååå så utrulig godt det såg it,nam er så godt med noko søtt:)
    No skal eg få lagt deg til blogglista mi,liker å ha alle bloggene eg liker og følger på lista men ikkje alltid det blir gjort med ein gang:)
    Ein nydelig dag til deg!
    Klem fra Lillian

    SvarSlett
  5. Mmmmmmmm, mektig, søtt og godt:) Takk for du deler oppskrift:)
    Klem Trine:)

    SvarSlett
  6. Karamellene såg knallgode ut!
    Takk for hyggelig kommentar hos meg. Fin blogg du også har!
    Fin desemberkveld til deg
    Klem Tonje

    SvarSlett
  7. Hei på deg :) ja nå har jeg tuslet rundt på bloggen din lenge og vel. Koselig her :) Har lest innlegget ditt om sykdom og det å ikke kunne være med på livet som en hadde før. Jeg er selv i samme situasjon og begynte da å blogge for å få en følelse av å ha litt kontakt med verden der ute. Veldig mye fint har fulgt med bloggingen :) Så koselig at du vil følge bloggen min. Ønsker deg en kjempefin adventstid. Her suller og pusles det frem til barn og barnebarn kommer hjem til jul ;) klem Merethe

    SvarSlett
  8. Heisann og hoppsann Therese:)

    Detta såg jo fantastisk godt ut....Nam nam nam...
    Karamellar e nammis, så desse skal eg prøva:). Er perfekt og gi som ei julehelsing til venner og kjente.
    Takk for oppskrift:)

    Fortsatt fin kveld til deg:)

    Helsing Evelyn:).

    SvarSlett
  9. Snadder snadder !!!
    Denne er lagt i favoritter ;)
    Takk for oppskriften.

    God helg !
    Janne

    SvarSlett
  10. Nam-Nam!

    Takk for insp!

    Fin Adventshelg :-)

    SvarSlett
  11. Ojoj, det ser virkelig ut som noe å spise seg mett på ja:D
    Må stjernemerke dette innlegget slik at jeg finner tilbake til oppskriften - må prøves!

    Ønsker deg en fin kveld kjære du,
    varm klem:)

    SvarSlett
  12. Kjære Therese
    Det er så kjempekoselig å lese bloggen din. Du er utrolig kreativ, og lager så mye fint. Gleder meg alltid til å se hva du har funnet på. Håper du fortsetter å glede oss med både tekst og bilder.
    Hilsen Sigrid

    SvarSlett